fbpx
  • +30 2310566767
  • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο επιχειρηματίας είναι "γυμνός"!

epixeirimatias

Ο Επιχειρηματίας είναι "γυμνός"! 

Επιτρέψτε μου να παραφράσω τη φράση «ο Βασιλιάς είναι γυμνός» . Είναι η φράση που είπε το μικρό αγόρι, όταν αντίκρυσε το Βασιλιά γυμνό, στο παραμύθι του Hans Christian Andersen «Τα καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα».

Για όσους δεν θυμούνται ή δεν έχουν διαβάσει το παραμύθι, μιλάει για την ιστορία ενός Βασιλιά ο οποίος θέλοντας να εντυπωσιάζει καθημερινά τους υπηκόους του, ζητούσε συνεχώς από τους βασιλικούς ράφτες να του ράβουν καθημερινά, νέα φανταχτερά ρούχα. Κάποια στιγμή, οι βασιλικοί ράφτες «στέρεψαν» από ιδέες και καινούργια σχέδια. Έτσι, βρήκαν την ευκαιρία κάποιοι απατεώνες, να του παρουσιάσουν ρούχα από ένα «αόρατο» ύφασμα. Τον έπεισαν ότι φοράει ρούχα από αόρατο νήμα, με αποτέλεσμα να εμφανιστεί γυμνός μπροστά στους υπηκόους του, για να δείξει με περηφάνια τα καινούργια-μοναδικά-υπέροχα ρούχα του. Κανένας δεν του έλεγε την αλήθεια, όλοι φοβόταν, ή αδιαφορούσαν, ώσπου ένα μικρό παιδί φώναξε την αλήθεια: «Ο Βασιλιάς είναι γυμνός»!

Στο δικό μας παραμύθι λοιπόν:

  •  το Βασίλειο είναι η Αγορά
  •  ο Βασιλιάς είναι ο Επιχειρηματίας
  •  οι Ράφτες είναι οι Συνεργάτες,
  •  οι Σύμβουλοι, οι Δικηγόροι, οι Λογιστές-Φοροτεχνικοί, οι Προμηθευτές, τα Στελέχη των επιχειρήσεων, οι Εργαζόμενοι, οι Υπήκοοι είναι οι Πελάτες
  •  το μικρό αγόρι είναι ο Κορωνοϊός

Πολλοί επιχειρηματίες επιθυμούν, με πολλά ή λίγα χρόνια εμπειρία , να εντυπωσιάσουν τους πελάτες τους. Να τους προσφέρουν καλύτερα προϊόντα, εμπορεύματα ή υπηρεσίες. Προσπαθούν καθημερινά να τους κερδίσουν, να τους πείσουν ότι αξίζουν την προσοχή τους και ότι η δική τους επιχείρηση είναι άξια προτίμησης από τους πελάτες.

Ποια είναι όμως η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ή των προϊόντων τους; Ποια είναι η ικανοποίηση που εισπράττουν οι πελάτες από τις αγορές τους;

Σίγουρα όχι αυτή που νομίζουν ότι προσφέρουν οι περισσότερες εταιρείες!

Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Εδώ και πολλά χρόνια, πολλοί επιχειρηματίες κυκλοφορούν «γυμνοί». Πολύ απλά, γιατί πολλοί «ράφτες» τους προσφέρουν «αόρατα» ρούχα και αυτοί νομίζουν ότι είναι ντυμένοι!

Με λίγα λόγια, πολλοί σύμβουλοι-συνεργάτες, αλλά ευτυχώς όχι όλοι, προσφέρουν προς τις εταιρείες λύσεις οι οποίες είναι ακατάλληλες για τις ανάγκες τους, πολλές φορές κάτι λιγότερο, περισσότερο ή κάτι εντελώς διαφορετικό από ότι χρειάζονται.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος, στις εταιρείες συχνά προσφέρονται:

  •  Πολύπλοκα και δύσχρηστα λογισμικά που δεν χρησιμεύουν.
  •  Υποβολές σε προγράμματα ΕΣΠΑ, ενώ οι εταιρείες δεν μπορούν να υπαχθούν ή εφόσον εγκριθούν δεν μπορούν να υλοποιήσουν.
  •  Πρόχειρη, ελλιπή ή λάθος εκπαίδευση στο προσωπικό και στα στελέχη.
  •  Ακατάλληλα ή μη εφαρμόσιμα συστήματα ποιότητας, τα οποία χρησιμεύουν μόνο ως «βιτρίνα» για λόγους έξωθεν καλής μαρτυρίας.
  •  Ακατάλληλες ή λανθασμένες λογιστικές-φοροτεχνικές συμβουλές.
  •  Ιστοσελίδες (Site) ή διαδικτυακά καταστήματα (e-shop) χωρίς να τηρούνται βασικές αρχές του ψηφιακού μάρκετινγκ (digital marketing), διαφημιστικές ενέργειες χωρίς καμία ουσιαστική στόχευση.

Επίσης, το τραγικότερο όλων, είναι ότι αρκετές φορές οι σύμβουλοι-συνεργάτες δεν επικοινωνούν αποτελεσματικά με τον επιχειρηματία ή μεταξύ τους για το ίδιο ζήτημα. Ενώ υπάρχουν φορές όπου δεν γνωρίζουν καν ο ένας τον άλλο. Υποτίθεται όμως ότι αυτοί είναι οι «ράφτες» που θα ντύσουν τον επιχειρηματία, δηλαδή θα βοηθήσουν την εταιρεία του να αποκτήσει όλες τις απαραίτητες δυνάμεις και τα εφόδια για να επιβιώσει και να αναπτυχθεί στην αγορά. Αποτέλεσμα, να μην υπάρχει συντονισμένη και συντεταγμένη προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος. Παράλληλα ο επιχειρηματίας να καλείται να πληρώσει κόστη χωρίς ανταποδοτικό όφελος, να επενδύσει ατελείωτες εργατοώρες τόσο προσωπικές όσο και των εργαζομένων του σε λάθος ενέργειες και τελικά απλά να νομίζει ότι οι πελάτες του είναι ικανοποιημένοι.

Όλα αυτά φάνηκαν, όταν ο Κορωνοϊός, το μικρό αγόρι στο δικό μας παραμύθι, «φώναξε» με βροντερή φωνή ότι ο επιχειρηματίας είναι γυμνός.

Γυμνός, γιατί:

  •  ούτε ο ίδιος ούτε οι άνθρωποι του δεν μπορούσαν να εργαστούν εξ αποστάσεως,
  •  δεν ήξεραν τι αρχεία χρειάζονται να έχουν στο laptop.
  •  δεν υπήρχε δυνατότητα επικοινωνίας εκτός του τηλεφώνου, ίσως και λίγο skype.
  •  δεν υπήρχε εναλλακτικό σχέδιο (plan Β).
  •  δεν γνώριζαν πόσοι και ποιοι θα δουλεύουν; πως; με ποιόν τρόπο; με ποιες διαδικασίες; γιατί αυτοί και όχι όλοι;
  •  τι προτεραιότητες έπρεπε να δώσουν στην εξυπηρέτηση των πελατών;
  •  ποιοι πελάτες θα εξυπηρετούνται πρώτα;
  •  επαρκούν τα αποθέματα;
  •  ποιες οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης;
  •  με ποιους άλλους προμηθευτές εναλλακτικά υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας γιατί το εξωτερικό «έκλεισε»;

Βεβαίως, όταν τα πράγματα έχουν πάει στραβά, υπάρχει η χρυσή δικαιολογία που πιθανώς ξεστομίζει ο επιχειρηματίας:

‘’Δεν μιλούσε κανένας από τους εργαζόμενους μου, ενώ έβλεπαν τα λάθη. Οι σύμβουλοι μου δεν έκαναν σωστή δουλειά, το κράτος δεν βοήθησε, οι πελάτες δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι τους προσφέρω……….’’

Εάν υπάρχει περίπτωση να είσαι ένας από αυτούς τους επιχειρηματίες και διαβάζεις αυτό το άρθρο, διάγραψε αυτή τη δικαιολογία από το μυαλό σου.

  •  Άμεσα, ξεκίνα να δημιουργείς ένα εργασιακό περιβάλλον μέσα στο οποίο οι εργαζόμενοι θα νιώσουν ότι άφοβα μπορούν να εκφράσουν την άποψή τους, να επισημάνουν προβλήματα και να προτείνουν λύσεις.
  •  Αντιμετώπισε την εκπαίδευση ως δαπάνη και όχι ως έξοδο, ως επένδυση και όχι ως περιττό κόστος.
  •  Άλλαξε τα κριτήρια επιλογής των συμβούλων σου, των προμηθευτών σου και των συνεργατών σου.
  •  Ναι, ο παράγοντας τιμή είναι πολύ σημαντικός, αλλά για ποια ποιότητα; Σκέψου και μέτρησε ποιο το ανταποδοτικό όφελος για τα χρήματα που δαπανάς.
  •  Βάλε στο λεξιλόγιο σου τις λέξεις: μεθοδικότητα, προνοητικότητα, ομαδικότητα, τυπικότητα, συνέπεια, σωστή διαχείριση χρόνου, παραγωγικότητα, αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα.
  •  Κρίνε τον εαυτό σου με αυτές τις λέξεις. Αξιολόγησε τους γύρω σου με αυτές τις λέξεις. Αποφάσισε, με κριτήριο αυτές τις λέξεις, ποιες θα είναι οι επαγγελματικές σου «παρέες» από εδώ και πέρα!

Άνοιξε τα μάτια σου και δες τα μικρά παιδιά στο δικό σου παραμύθι, βρες τα.

Άνοιξε τα αυτιά σου και άκου ποιοι σου λένε «ο Επιχειρηματίας είναι γυμνός».

Κυρίως όμως, διάλεξε αυτούς που θα σου πουν όχι απλά πώς θα καλύψεις την επιχειρηματική σου γύμνια, αλλά πώς θα είσαι πάντα κατάλληλα ντυμένος.

Αν αναρωτιέσαι πώς θα ξέρεις ότι είσαι κατάλληλα ντυμένος και οι ενέργειες σου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, η απάντηση είναι: ρώτα τους πελάτες σου, αυτοί ξέρουν καλύτερα.

Αλέξανδρος Μπουζούδης
Προϊστάμενος Αναπτυξιακών Συστημάτων και Εκπαίδευσης
MSc Διοίκηση Τεχνολογία και Ποιότητα