Ο Αναπτυξιακός Νόμος «Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη», στοχεύει στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μέσω της προκήρυξης καθεστώτων ενισχύσεων για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή θα δραστηριοποιηθούν στην ελληνική περιφέρεια.
1. Καθεστώτα:
Τα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων, θα παρουσιάζουν θεματική στόχευση σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους της ελληνικής οικονομίας που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην επόμενη περίοδο και είναι τα ακόλουθα:
2. Υποβολή Προτάσεων:
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, αναμένεται να τεθεί σε εντός του 2022 και θα περιλαμβάνει σταθερούς κύκλους προκηρύξεων ανά καθεστώς, ώστε οι επενδυτές να έχουν τη δυνατότητα προετοιμασίας και καλύτερου προγραμματισμού των υποβολών των επενδυτικών τους σχεδίων.
Οι αιτήσεις υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων, θα υποβάλλονται βάσει του ύψους των επενδυτικών σχεδίων, αλλά και βάσει των οριζόμενων στα οικεία καθεστώτα. Οι φορείς υποδοχής των επενδυτικών σχεδίων είναι οι εξής:
3. Δικαιούχοι – Προϋποθέσεις συμμετοχής:
Α. Δικαιούχοι των ενισχύσεων των καθεστώτων του Νέου Αναπτυξιακού είναι οι φορείς που κατά τη στιγμή έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική Επικράτεια και λειτουργούν με μία από τις ακόλουθες μορφές:
α)Εμπορική εταιρεία
β) Συνεταιρισμός
γ) Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ), Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ)
δ) Υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες δημοσιότητας πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου
ε) Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα
ζ) Δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον:
i.δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού,
ii.δεν έχει ανατεθεί από το κράτος αποκλειστικά σε αυτούς η προσφορά υπηρεσιών,
iii.δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 22.
Β. Δικαιούχοι ενισχύσεων των καθεστώτων του Αναπτυξιακού Νόμου, είναι οι φορείς που ασκούν την δραστηριότητά τους σε επιλεγμένους τομείς της οικονομίας.
Γ. Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στις ενισχύσεις του νέου επενδυτικού νόμου ορίζεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης:
Δ. Τα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια θα πρέπει πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις (Αρχικής Επένδυσης), προκειμένου να λάβουν ενισχύσεις για δαπάνες Περιφερειακού Χαρακτήρα:
4. Αξιολόγηση Προτάσεων:
Η αξιολόγηση των αιτήσεων, ανάλογα με το επιλεγόμενο καθεστώς, θα γίνεται είτε τη μέθοδο της συγκριτικής αξιολόγησης, δηλαδή με συγκριτική κατάταξη των επενδυτικών σχεδίων, είτε με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης, δηλαδή ανεξαρτήτως των λοιπών προτεινόμενων επενδύσεων.
5. Διαδικασία Υπαγωγής, Αξιολόγησης και Ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων:
A. Υποβολή επενδύσεων
Α.1. Έλεγχος κάλυψης των προϋποθέσεων υπαγωγής, σχεδιασμός του επενδυτικού σχεδίου και επιλογή του καταλληλότερου καθεστώτος.
Α.2. Συλλογή δικαιολογητικών και προσφορών για τη διαμόρφωση του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου.
Α.3. Εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας της επένδυσης.
Α.4. Συμπλήρωση απαιτούμενων αιτήσεων και ηλεκτρονική υποβολή υποστηρικτικών δικαιολογητικών και μελετών.
B. Αξιολόγηση επενδύσεων
Β.1. Παροχή υποστηρικτικών δικαιολογητικών και διευκρινήσεων
Β.2. Παρακολούθηση της διαδικασίας αξιολόγησης και έκδοσης των αποτελεσμάτων
Γ. Υλοποίηση επενδύσεων
Γ.1. Πραγματοποίηση προγραμματισμένων δαπανών
Γ.2. Τεκμηρίωση και υποβολή αιτημάτων τροποποίησης του επενδυτικού σχεδίου
Γ.3. Συγκέντρωση και οργάνωση δικαιολογητικών μερικής υλοποίησης της επένδυσης
Γ.4. Υποβολή αιτήματος ενδιάμεσου ελέγχου, μερικής υλοποίησης της επένδυσης
Γ.5. Παρακολούθηση διαδικασιών εκταμίευσης/λήψης των αντίστοιχων ενισχύσεων
Γ.6. Συγκέντρωση και οργάνωση δικαιολογητικών ολοκλήρωσης της επένδυσης
Γ.7. Υποβολή αιτήματος τελικού ελέγχου, ολοκλήρωσης της επένδυσης
Γ.8. Παρακολούθηση διαδικασιών εκταμίευσης/λήψης των υπολειπόμενων ενισχύσεων
6. Είδη Ενισχύσεων:
Στα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου, παρέχονται τα ακόλουθα ήδη ενισχύσεων:
7. Ενισχυόμενες Δαπάνες:
Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο Αναπτυξιακό Νόμο μπορούν να λαμβάνουν ενισχύσεις για επιλέξιμες δαπάνες:
Α. Επιλέξιμες Δαπάνες Περιφερειακών Ενισχύσεων
– Επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού:
– Επιλέξιμες δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού:
– Μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται για περίοδο 2 ετών
Β. Επιλέξιμες Δαπάνες ΕΚΤΟΣ Περιφερειακών Ενισχύσεων
8. Ποσοστά Ενισχύσεων:
Τα ποσοστά ενισχύσεων δαπανών Περιφερειακού Χαρακτήρα καθορίζονται από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022-2027 και κυμαίνονται:
Τα ποσοστά ενισχύσεων δαπανών ΕΚΤΟΣ Περιφερειακού Χαρακτήρα καθορίζονται βάσει του είδους επενδυτικής δαπάνης.
9. Μέγιστες Ενισχύσεις:
Το ποσό των ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθεί σε κάθε επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10.000.000 € (ή τα 5.000.000 € για το καθεστώς “Νέο Επιχειρείν”), εφόσον πληρείται η προϋπόθεση του ολοκληρωμένου χαρακτήρα Αρχικής Επένδυσης.
Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσό των ενισχύσεων που δύναται να χορηγηθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1.000.000 €, για δαπάνες αποκλειστικά ΕΚΤΟΣ Περιφερειακών Ενισχύσεων.
10. Ιδία Συμμετοχή:
Η συμμετοχή της επιχείρησης στο συνολικό επιλέξιμο κόστος του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να γίνει είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων, είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι το 25% αυτού δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή (άρθρο 14 παρ. 14 Γ.Α.Κ.).
11. Υποχρεώσεις Ενισχυόμενων Φορέων:
Οι ενισχυόμενοι φορείς από το χρόνο έναρξης του επενδυτικού σχεδίου μέχρι τη λήψη του διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων οφείλουν:
Επιπλέον, οι φορείς πρέπει να διατηρούν λεπτομερείς φακέλους με τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά τεκμηρίωσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής για 10 έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης.
Να τονιστεί πως ως διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, ορίζεται μία περίοδος έξι (6) ετών από την ολοκλήρωση και πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου.